"Samen alleen"

8 december 2017 - Ilha Grande, Brazilië

Dus alleen op reis klinkt best spannend maar het is GEWELDIG! Je bent bijna nooit alleen en als je alleen bent waardeer je het echt! Vaak ben je samen met andere "alleen reizigers" dus je bent "samen alleen". Maar als je daar geen zin meer in hebt, doe je gewoon wat anders!

Toen ik onderweg was naar Ilha Grande ontmoette ik een meisje. Geen idee hoe ze heet, geen idee waar ze vandaan komt, geen idee hoe lang ze hier blijft maar toch vond ik haar aardig. Ze sprak geen Engels en ik spreek geen Spaans. Maar toch was er een klik vanaf het moment van de plaspauze van de bus waarin wij zaten. Ik moest naar de wc en zij ook dus met wat Spaanse woorden kwamen we er wel uit. Zij wilde een Empanada met kaas en ik ook. Toen ik in de bus aankwam (ik moest nog naar de wc) en de bus vertrok, checkte ik nog even of zij er wel in zat en ik zag aan haar dat zij dit andersom ook deed. Toen wij na de boottocht aankwamen op Ilha Grande, wachtte zij tot ik mijn backpack had en liepen we samen naar onze hostels tot onze wegen scheiden. Ik zie haar natuurlijk nooit meer, maar ik vond het toch wat moois hebben dat je voor een paar uurtjes toch op elkaar "past".

Het was grijs en grauw weer toen ik bij het hostel aankwam. Het plan was om drie dagen te blijven maar door het weer kreeg ik wel een beetje het idee hoe ga ik het hier in vredesnaam drie dagen volhouden. Het is namelijk het eiland van de mooie strandjes, maar dan is wat zon erbij wel fijn. Ik snapte het ook niet want Google zei dat t zonnig zou zijn!! Maar goed, ook Google weet blijkbaar niet alles!

Diezelfde avond nog wat gegeten, gedronken en afgesloten met een dansje (op straat) met de drie "hostel genoten" en twee Nederlandse meiden van een ander hostel. Inmiddels had ik met één van mijn hostel genoten genaamd Svea uit Zweden afgesproken de dag erna naar een strandje te gaan en de twee dutchies besloten ook mee te gaan. Omdat het wat later was geworden dan gedacht, werd last minute besloten toch voor de "korte niet steile tocht" te gaan. Maar dat was het dus niet. Het was vrij hilarisch want we dachten dat we er na 20 min waren dus wij heerlijk genieten en selfies maken zo van yes we made en wat bleek.. we moesten nog een uur omhoog lopen. Maar goed als ik 9 uur kan lopen kan ik ook wel een uurtje lopen.
De terugweg is iedereen gevallen want 't was heel glad door de regen, maar het açaí ijsje op het mooie strandje maakte alles goed.

Die avond ben ik (spontaan) uitgegaan met de twee meiden uit Amsterdam. De muziek was helaas niet echt mijn ding maar toch was 't echt een super interessante avond waarvan ik zeker heb genoten.

De dag erna heb ik met Svea een boottochtje gemaakt, langs de winkels gelopen, samen gegeten en in de avond een drankje gedaan met Martini erbij (onze andere hostelgenoot uit Zwitserlsnd). Daarna mijn bedje in want ik was kapot. Inmiddels ben ik weer onderweg naar Rio en ik zag zojuist een politie auto voorbij rijden waarvan de agent naast de bestuurder een machinegeweer op z'n schoot had die half uit 't raam stak. De andere agent stak een sigaret op. Vreemd gezicht om te zien..

Mijn dagen alleen op reis zitten er alweer bijna op en ik ben zo blij dat ik dit heb gedaan. Het is echt een geweldige ervaring! Je ontmoet zoveel mensen elk met hun eigen verhaal wat zo mooi is om te horen! Daarnaast ben je echt op jezelf aangewezen en ik heb het gevoel alsof ik vanaf nu de hele wereld aankan. Mocht ik weer op reis willen, dan doe ik dit gewoon of er nou iemand mee gaat of niet. Dit had ik, voordat mijn reis begon, echt NOOIT gedacht en ik ben stiekem toch wel een beetje trots op mijzelf😁

Beijo,
Marita

1. Pappa:
    9 december 2017
    Zal best, maar in Veenendaal zul je toch echt moeten dealen met je zussen, mij en Mariska....
  2. Marissa:
    13 december 2017